Skolhunden Molly

Skolhund-läshund på Trollbodaskolan

 

Molly och Catarina

Hej!

Catarina heter jag och jag är skolhunden Mollys matte. Jag har jobbat här på skolan som lärare i förberedelseklassen i flera år, ett jobb som jag älskar.

Skolhunden Molly
Molly kom in i mitt liv när jag köpte henne i juni 2016. Hon är en blandras som man kallar Goldendoodle, en blandning mellan Golden Retriever och Storpudel. Molly är glad, social och älskar alla människor och andra djur, precis som en golden, samtidigt som hon är smart och lättränad som en pudel. Hon är dessutom fantastiskt söt, hon har stora fina golden ögon och en mjuk och fluffig päls. Hon är väldigt lugn, sover mycket när hon är hemma, men älskar också att busa och leka med barn och naturligtvis att busa och springa utomhus med andra hundar.
 
Utbildning till skolhund
Molly är en perfekt skolhund som hon är, men hon och jag behöver också träna mycket tillsammans och lära oss många saker för att bli certifierade. Därför går vi skol- och terapihundkurs på Hundens Hus. Vi började redan i höstas och har lärt oss väldigt mycket.
Vi lär oss bland annat stadga, det vill säga att sitta och vänta tills man får en varsågod! Att apportera inte bara till matte, utan också till andra människor. Vi tränar många olika tricks och cirkuskonster, lägga hakan på benen och stanna kvar och gosa. Sedan läser vi mycket, pratar om olika diagnoser och om hur hundar kan hjälpa.

Samspelsövningar
I rummet med Molly kan vi först ha lite kul en stund, vi kan träna lite finmotorik, ordförråd, matematik, utan att eleven ens märker det. Vi kan träna på att läsa och Molly lyssnar gärna och gosar medans vi läser. Ibland går vi ut på en promenad för att röra på oss.

Exempel på jag-stärkande samspelsövningar vi tränar på:

  • Vi tränar samarbete, ge och ta, följa, leda och vänta på sin tur.
  • Trixtärning: Eleven tränar och leder Molly i olika cirkuskonster med handtecken.
  • Gömma hundgodis räkna och memorera. Träna lägesord.
  • Hundspel
  • Vi tränar Molly att hämta plastringar och sätter dessa på en kon.
  • Vi leker med bowlingset, Molly välter kornen vi pekar på.
  • Vi pratar om hundspråk - vårt språk: hur ser hunden ut när den är glad, ledsen och så vidare?
  • Vad gör hunden glad? Hur behandlar vi hunden? Hur är man bra med Molly? Hur är man bra med sina kompisar?
  • Kroppsmedvetenhet: Jämför med vår kropp. Räknar klor o tassar.
  • Hälften-dubbelt: Vi lägger ut hundgodisar och räknar.
  • Långsamma händer - (att klappa och borsta Molly så att hon tycker det är skönt).
  • Vi gömmer hundgodis i ett aktivitetsspel – tränar finmotoriken.
  • Sök-vi gömmer en leksak som Molly ska söka och hitta.
  • Vi kör apportering, träna på att ge tydliga kommandon i en sekvens.

Mollys rum
Molly har ett fint litet rum på skolan med egen ingång. Vi rör oss inte fritt inomhus men är mycket på skolgården. Detta för att visa respekt för allergiker. Men allergikerna behöver ändå inte vara oroliga eftersom jag badar Molly en gång i veckan med ett specialschampo som heter Allergenius och tar bort allergener från pälsen. Detta schampo har testats på en hund som arbetar på Akademiska Barnsjukhuset i Uppsala, där hon får röra sig fritt och hälsa på sjuka barn varje dag.

Hur ofta är Molly på skolan?
Vi kan just nu bara komma till skolan en gång i veckan, men hoppas att kunna utöka verksamheten längre fram.

Många vinster med en skolhund
En vanlig fråga jag får är hur en skolhund kan hjälpa barnen och vad den ska göra på Trollbodaskolan? Både forskning och litteratur visar den positiva effekten djur kan ha på barn både i lärandet och i den personliga utvecklingen. Syftet med att jobba med en skolhund är att skapa lust att lära och lust att läsa. Många barn känner sig glada, lugna och trygga av hundens ovillkorliga kärlek och värme. Lek och samspel med en skolhund kan hjälpa barn att utveckla förmågor som empati, respekt och ansvar. Vissa barn kan också få en ökad närvaro i skolan när de vet att Molly är där.

Varma hälsningar
Catarina och Molly

 

Följ pedagoghunden Molly på Instagram

Instagram

 

Dela: